Live-shopping, også kendt som livestream-shopping, har været svimlende populært på markedet siden sidste år. Ifølge de seneste undersøgelser, har online shopping vist sig at være den mest værdifulde og populære indtægtskilde for detailhandlere. Faktisk har live shopping alene genereret næsten €50 mia. i globalt salg i 2019, og forventes fordoblet i 2020. I denne artikel vil vi undersøge, hvad der forårsagede dette pludselige opsving på markedet og forsøge at forstå, om det er en voksende trend eller et modefænomen. Derudover skal vi tale om, hvordan e-handel virksomheder kan drage fordel af denne ekstra indtægtskilde og hvilke værktøjer, der skal bruges til at implementere en sådan proces effektivt.
Lad os starte med begyndelsen.
Hvad er live shopping?
Konceptet er bestemt ikke nyt, men det er blevet modificeret til at passe til vores moderne standarder, om hvor og hvordan man køber produkter i dagens verden. Du husker måske den gamle måde at handle live på – et hjemme-shoppingnetværk på dine lokale tv-stationer, også kendt som teleshopping. Typisk er der en studievært, der viser forskellige produkter til et bredt publikum. Målet er at promovere en række produkter og engagere sig med de forskellige segmenter af mennesker i håb om at skabe salg. Hovedsageligt, herunder modeshows, kan Live-shopping findes i mange forskellige former, hvor forbrugerne kan købe varer med et swipe eller tryk på skærmen. Men måske er den mest populære version af live-shopping live-streams af berømtheder og influencers, der gennemgå deres favoritprodukter og sælger dem til deres tilhængere.
I dag er der et par måder, hvorpå livestream-shopping er langt bedre end den traditionelle hjemme-shoppingoplevelse. Den mest oplagte årsag er muligheden for at interagere med forbrugerne. Hjemmeindkøbskanaler gjorde det muligt for seerne at ringe ind, mens livestream-shopping gør det muligt for publikum at interagere gennem kommentarer, likes, afstemninger og meget mere. Et eksempel kunne være, at alle, der ser Live-streamen, kan stille et spørgsmål om produktet eller anmode om, at værten viser det fra et andet perspektiv. Det er blevet den perfekte bro mellem online browsing og shopping i butikken, hvor kunderne kan stille spørgsmål og modtage øjeblikkelige svar hjemme fra deres eget hjem.
En anden faktor, der spiller ind for Live-shopping er bekvemmelighed for brugerne. Du behøver ikke at være foran en tv-skærm for at deltage – det kan næsten gøres fra ethvert sted, så længe du har adgang til internettet og en smartphone.
Livestream shopping er ikke begrænset til nogen specifik produktkategori, selvom det meste af segmentet er repræsenteret af B2C-virksomheder. En hurtig gennemgang af de mest populære kategorier af brancher, der anvender brugen af live shopping, er:
- Detailhandel for kvinder
- Engroshandel
- Sportsartikler
- Boligtilbehør
Hvorfor blev live shopping så populært?
Som nævnt før er dette koncept ikke nødvendigvis nyt, men vi kan se en eksponentiel stigning i brugen af det fra det sidste år. Dette er helt sikkert direkte relateret til den verdensomspændende pandemi. Procedurer for social afstand og massekarantæne i større byer i verden har ændret dynamikken i, hvordan folk driver forretning. Mange virksomheder er gået konkurs, siden pandemien startede, og nye regler blev håndhævet – det er de små til mellemstore virksomheder, der repræsenterer en enorm andel.
Når lockdowns har fundet sted, har folk tilpasset sig de nye situationer og har prøvet forskellige måder at “drive business as usual”. Livestream shopping er blot en af mange nye måder iværksættere forfølger for at holde deres forretning oven vande og forud. Med pandemien har vi set en stigning i den teknologiske sektor. Fra hardware til software er digitale løsninger i høj efterspørgsel i dag på grund af uforudsigelig fremtidsudsigter for ens forretning.
Kunder ønsker oplevelsen og følelsen af at gå rundt og kigge i en butik – de ønsker at engagere sig. Det føles vigtigere at gøre dette nu, med de nye restriktioner, og det fælles traume, om ikke at kunne være sammen med andre mennesker over længere tid, men live shopping vil sandsynligvis stadig eksistere når en mere normal handel vender tilbage til.
Globalt er der tale om en mulighed for kunderne, at fortsætte med at leve denne form for grænseløse købsoplevelse, mens de stadig kommer til at være omkring mennesker, selvom det er digitalt.
Hvordan kan live shopping gavne din e-handelsvirksomhed?
Udgangspunktet bag livestream shopping er ret simpelt. Det kombinerer effektivt livestreaming, som du allerede kan finde på mange af de store sociale medieplatforme med en direkte købsfunktion.
Livestream shopping indeholder også en masse af de funktioner, der gør sociale medier så populære. Kommentarer dukker op, som de vises, ligesom i en Facebook- eller Instagram-livestream, og publikum kan reagere i realtid med likes og emojis. Al denne interaktion giver en langt mere engagerende shoppingoplevelse end blot at tilføje en vare til en indkøbskurv og udfylde forsendelsesoplysninger.
Folk ser også dette format som en mere oprigtig skildring af et produkt uden de højteknologiske marketing- og salgsfremmende tricks, der ses i traditionelle reklamer. Det får seerne til at etablere en mere engagerende personlig forbindelse med den influencer, der promoverer nye produkter, når de lever, og ånder for det mærke, de repræsenterer. Dette hjælper naturligvis mærker med at etablere følelsesmæssige forbindelser med deres kunder, hvilket yderligere øger brandloyaliteten.
For brands, er det at gå live en fantastisk måde, at komme i kontakt med deres publikum, på et personligt niveau. At dukke op ansigt til ansigt og interagere i realtid bringer dig tættere på dine kunder, og hjælper dig med at skabe stærkere relationer. At vise denne menneskelige side af dit brand kan gøre underværker for at opbygge tillid.
De to store platforme for livestream shopping (i hvert fald i den vestlige verden) er Facebook og Instagram. Facebook er et oplagt valg på grund af det store antal brugere, næsten 3 mia. Derfor er det naturligt, at vælge det, som den foretrukne platform for at få forbindelse til så mange potentielle kunder som muligt. Instagram har derimod en indbygget mulighed for live shopping, så forbrugerne kan foretage købet endnu hurtigere og nemmere. Men hvis du er virksomhedsejer og ønsker at handle live på Instagram, skal du oprette forbindelse til din Facebook-konto.
Hvis du ønsker at engagere sig i Live shopping her er et par retningslinjer til at hjælpe dig i gang:
- Upload dit produktkatalog. Du kan gøre dette på to måder: Start fra bunden ved hjælp af Facebooks Catalogue Manger. Eller importer et eksisterende katalog via en e-handelsplatformspartner såsom Shopify eller BigCommerce.
- Når du har tilknyttet dit produktkatalog, skal du indsende din konto til gennemgang. For at gøre dette skal du gå ind i indstillinger > tilmeld dig shopping > følg de givne trin > besøg ‘Shopping’ i indstillinger for at gennemgå din status.
- Når din konto er blevet godkendt, skal du aktivere shopping funktioner. For at gøre dette skal du gå ind i indstillinger > virksomhed > shopping > vælge, hvilket produktkatalog du vil have forbundet til din konto > trykke på knappen “udført”.
Før du opretter forbindelse til et stort publikum på internettet, er der nogle fremgangsmåder, du skal huske på.
Vælg på forhånd, hvilke produkter eller kollektioner du vil vise i din live-stream. Det er vigtigt at have et mål med live shopping-begivenheden og ikke bare ”fordi du ønsker at sælge”. Tilskriv begivenheden en ny kollektion, eller promover din nye bæredygtige produktlinje. Når du er live, kan du fastgøre ét produkt ad gangen til bunden af skærmen. Seerne kan derefter trykke på produktet for at få flere oplysninger eller gå til kassen. Sørg for, at du har synkroniseret de produkter, der er uploadet i dit katalog, og dem, du præsenterer.
Hvis der er noget nyt, du ønsker at promovere, eller uddanne og engagere købere. Test produkterne for købere og interesserede kunder og besvar eventuelle spørgsmål, de måtte have. Giv købere autenticitet. Få andre grundlæggere eller influencers til at give processen et niveau af ekspertise og oprigtighed. Desuden bør du invitere købere til at deltage. Alle disse muligheder giver køberne mulighed for at deltage i test-, lærings- og shoppingoplevelser på en måde, som e-handel ikke nødvendigvis giver plads til.
Vil du i gang?
Der opstod naturligvis med fremkomsten af Live-stream shopping en overflod af nye bureauer. Mens begrebet live shopping kan virke let og ligetil, kræver det en masse øvelse og teknisk know-how for at opnå et højt kvalitetsniveau. Læringskurven er ret stor!
Veletablerede mærker med et betydeligt niveau af anerkendelse ansætter bureauer, der specialiserer sig i at hjælpe dem med deres live shopping initiativer. Når brandet er højt værdsat, kan du ikke promovere en lav kvalitetsoplevelse for dine kunder, ellers vil image og opfattelse af dette brand formindskes.
Derfor har vi hos nSales udvidet vores forretningsmæssige tiltag til at hjælpe virksomheder med deres live shopping-initiativer. De mange år på markedet og vores store erfaring giver os mulighed for at give virksomheder en indstilling af høj kvalitet til deres online kampagner. At give brands midler til at nå ud til deres forbrugere i en mere personlig tilgang er vores vigtigste mål. Med brugen af vores app kan vi skræddersy dit produktkatalog på en mere unik måde for at gøre oplevelsen virkningsfuld.
Hvis du er nysgerrig efter, hvordan vi tidligere har hjulpet virksomheder med at opbygge deres e-handelsplatforme og apps, er du velkommen til at tjekke vores kundecases.