fbpx

Et virtuelt showroom giver helt nye muligheder

Leder du efter en måde, hvorpå dine kunder kan besøge din butik online? Så er et virtuelt showroom perfekt til dig.

Virtuelle showrooms – en 3D-købsoplevelse, der skaber mere værdi for dine kunder

På grund af covid-19 er fysisk fremmøde begrænset, og som butiksejer er det besværligt at fremvise sine varer og sortiment. Vi er som aldrig før blevet afhængige af e-commerce og evnen til at kunne arbejde, shoppe og leve remote og digitalt. Men de fysiske butikker findes stadig, og derfor har udfordringen været at finde en kombination af det fysiske og digitale.

Det er her, at det virtuelle showroom kommer ind i billedet. Det virtuelle showroom kan være med til at sikre, at du som virksomhed er godt med – både i dag og i fremtiden, hvor mere og mere foregår online. Mange virksomheder er allerede med på den virtuelle bølge og skaber derigennem mere værdi for forbrugeren og større interesse for deres produkter.

Det virtuelle showroom giver især mening, hvis du sælger interiør- og designprodukter. Det har længe været svært at sælge denne type produkter online – også før covid-19 – fordi det kræver en vis fornemmelse og tilstedeværelse fra køberens side. Derfor har det ofte været nødvendigt med store messer og udstillinger, der kræver en del af både køber og sælger. Men nu kan du få mange af de samme oplevelser gennem de virtuelle showrooms.

Giv dine kunder en virtuel købsoplevelse

Et virtuelt showroom foregår i et VR-miljø, der skaber en unik købsoplevelse, som ikke ses mange andre steder. Det virtuelle showroom er en form for digital twin, hvor 3D-billeder genskaber rummet digitalt.

Det er derfor en virtuel rundvisning af dit fysiske showroom eller butik, der giver dine potentielle kunder mulighed for at kunne tjekke jeres produkter ud døgnet rundt. Det giver dem tæt på den samme oplevelse som i virkeligheden – bare hjemme fra kontoret, sofaen, eller hvor de nu befinder sig.

På den måde kan dine besøgende bevæge sig rundt i 360-graders billeder i høj kvalitet og bruge deres mus eller piletaster til at bevæge sig rundt i din butik – uden rent faktisk at være der. Det åbner for en masse nye muligheder, der forbedrer onlineshopping endnu mere.

Et virtuelt showroom henvender sig både til B2B- og B2C-virksomheder, da du både kan vise dine produkter og steder frem til forbrugerne og virksomheder, der ønsker at gøre shoppingen nemmere og hurtigere. Som B2B-kunde kan du bevæge dig rundt i universet og bestille lige netop de varer, du ønsker. Ofte vil det være gennem et personligt login, så de kan bestille deres varer når som helst.

En kombination af fordelene fra online- og onsite-shopping

En undersøgelse fra Matterport viser, at 69 % af forbrugerne savner at bevæge sig rundt i butikkerne og kigge på produkterne. Kunderne vil gerne kunne opleve det samme online som i de fysiske butikker – og det giver de virtuelle showrooms dig mulighed for.

Der findes typisk to forskellige oplevelser af shopping, hvor du i den fysiske butik er meget impulsiv og shopper med følelserne modsat online, hvor du typisk er mere tilbageholdende. Med et virtuelt showroom kan du kombinere det bedste fra onlineshopping og onsite-shopping. Så får du fordelene ved onlineshopping – shop, når du vil, og hvor du vil – sammen med den følelsesmæssige forbindelse, der findes i de fysiske butikker.

Hvorfor skal du have et virtuelt showroom?

Der er selvsagt et utal af fordele ved at komme med på den virtuelle bølge.

Fordelene ved det virtuelle showroom er blandt andet:

  • Dine kunder kan besøge din butik, når det passer dem.
  • Du kan få dine kunder til at interagere med dine produkter.
  • Du kan have flere forskellige showrooms.
  • Din onlineshopping kommer op på et helt nyt level.
  • Det kan bruges til både butikker, messestande, udstillinger, museer etc.

En af de helt store fordele er, at du kan fremvise dit showroom eller din butik, selvom dine kunder sidder hundredvis af kilometer væk. Det giver dig muligheden for at ramme et helt nyt segment af kunder.

En analyse fra Google viser desuden, at et website med virtuelt indhold skaber en stigning i antallet af besøgende med op til 48 %. Det er derfor en af de største fordele for dig som butiksejer at oprette et virtuelt showroom, så du kan tiltrække endnu flere besøgende.

Tilføj produkter og links til dit virtuelle showroom

I det virtuelle showroom kan du tilføje og fremhæve udvalgte produkter, som så linker videre til dit website. De forskellige punkter på ”rejsen” kan også være videoklip eller link til det, du nu ønsker.

Ved at tilføje produkter til dit virtuelle showroom kan du give kunden et endnu større indblik i dit sortiment, da produkterne også kan ses i forhold til omgivelserne. Du kan også tilføje flere produkter end dem, der findes i det fysiske showroom, og du kan nemt og hurtigt uploade hele eller dele af dit produktsortiment.

De virtuelle showrooms kan være oplagte at sende ud i dine nyhedsbreve eller steder, hvor du ellers har kontakt med potentielle kunder. De kan også være til stede direkte på dit website.

Med et virtuelt showroom kan du:

  • vise dine produkter og inventar frem
  • udvælge og placere produkter, lige som du ønsker
  • tilføje POS-displays og gøre købsoplevelsen endnu bedre.

Hvordan får jeg et virtuelt showroom?

Det lyder måske besværligt at skabe et virtuelt rum, som dine kunder kan bevæge sig rundt i. Men det kræver faktisk ikke så meget af dig. Alt, hvad det kræver, er at få en professionel ud og tage højkvalitetsbilleder af din butik, messestand eller allerede eksisterende fysiske showroom. Herefter bliver billederne omdannet til 3D-film, som danner rammen for dit nye virtuelle showroom.

Med nSales kan du få dit helt eget virtuelle showroom inden for få dage. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for hjælp eller sparring, i forhold til hvordan et virtuelt showroom kan give dine kunder og din virksomhed endnu mere værdi – både nu og i fremtiden.

Vi ringer dig op om lidt

– bare indtast dit telefon nr og e-mail adresse