fbpx

Virtuelle Showrooms – en ny indtægtskilde for detailhandlere

Ønsker du at skabe en mere personlig oplevelse for din kundes online shopping oplevelse? I denne uges artikel diskuterer vi en ny digital strategi med at interagere med dine kunder og generere salg ved hjælp af et virtuelt showroom. Som vi diskuterede i vores tidligere artikel, har den seneste pandemi ændret de traditionelle processer, med at drive forretning rundt om i verden. Ikke desto mindre har denne situation også haft langvarige virkninger på forbrugernes daglige vaner, og derfor er webtrafik og online shopping steget internationalt.

Generation Y og Millennials har altid været komfortable med online-miljøet, og som et resultat er online shopping og browsing naturligt for dem. Det fascinerende aspekt af dette scenarie er den stigende tendens inden for online shopping, som de ældre generationer foretager. Det kommer ikke som nogen overraskelse, da medierne til distribution af varer er skiftet fra det fysiske miljø til online-miljøet på grund af globale lockdowns.

At købe produkter offline eller online er to helt forskellige oplevelser.
Som udgangspunkt har offline oplevelsen gjort det muligt for forbrugerne at handle følelsesmæssigt og impulsivt, fordi de kunne få en fornemmelse af produktet. På den anden side har online shopping en tendens til at være lidt mere omhyggelig og bevidst i beslutningsprocessen, eftersom kunderne ikke selv kan prøve produktet.

Pointen er, mens online-oplevelsen hjælper virksomheder med at generere mere salg, kan processen være skræmmende eller mangelfuld. Som vi bemærker, er mange virksomheder blevet mere afsidesliggende i dag, og det har presset it-sektoren til at gå videre i et mere accelereret tempo. Tilsvarende har fremskridt inden for området skabt en metode til at blande offline og online shopping praksis i én løsning – virtuelle showrooms.

Hvad er et Virtuelt Showroom?

Virtuelle Showrooms er en løsning for brands og detailhandlere til at skabe deres egen virtuelle oplevelse ved hjælp af AR (Augmented Reality), og lade deres kunder gennemse sortimentet af produkter på en ny fordybende måde, ved at tilbyde kunderne at besøge en virtuel butik, uanset hvor de er.

Kort sagt, et virtuelt showroom er et VR-iscenesat miljø med 3D-modeller af produkter, der kan købes.

Når vi taler om virtuelle showrooms, mener vi ikke kun om en virtuel kopi af fysiske butikker – vi taler om en teknologisk grænseflade, der nu er nødvendig for dem, der ønsker at forøge salget hos deres købere. Det er en oplevelse, der henvender sig til individuelle forbrugere, men som der samtidigt understøttes af mange på samme tid.

Kunderne ønsker at se og føle brandet med en oplevelse så levende og ægte som muligt. Kun ved at gøre det virtuelle showroom virkelig interaktiv og fordybende, vil de være i stand til at kompensere for den manglende fysiske tilstedeværelse. Fjernadgang til oplevelser er ikke længere et kompromis – det vil blive den sikreste og enkleste løsning. Samtidig vil kunderne forvente, at deres digitale oplevelser bliver mere og mere fordybende og virkelige gennem 3D, interaktive livagtige engagementer, og også VR i fremtiden.

Hvordan hjælper et virtuelt showroom detailhandlere og brands?

At have en alternativ indtægtskilde, som det trendy virtuelle showroom, kan gøre det muligt for et brand at planlægge det sortiment, de har i butikken, og forberede det virtuelle rum til nye kollektioner og fremhævede udvalg af produkter. Med andre ord giver det dem mulighed for at organisere rummet, som de finder passende, med henblik på at øge deres kampagner. At have et virtuelt showroom, i det mindste for de detailhandlere, der er seriøse omkring det, betyder, at de kan administrere og tilpasse forskellige processer ved hjælp af en app, uden at skulle have udviklere til at redigere eller implementere på den.

Dette giver ydermere en ny mulighed for brands til at indsamle og analysere data. Det kan naturligvis være meget værdifuldt for virksomheder, at forstå brugeradfærden og kundepsykologien i forhold til denne nye metode af online shopping. Data, fra “first movers” i denne strategi, vil være til gavn for den langsigtede planlægning.

Hvis vi ser på det store billede, har virtuelle butikker meget stor mulighed for at skalere til forskellige kundesegmenter. Så længe tendensen og efterspørgslen af virtuelle butikker fortsætter med at stige, vil deres udvikling og skalerbarhed også vokse til nye højder. Evnen til fuldt ud at tilpasse en 3D-butik har en masse potentiale til at personliggøre og skræddersy kundeoplevelsen, afhængigt af personens adfærd og præferencer.

Hvordan gavner et virtuelt showroom kunden?

Fordi det mest værdifulde aspekt af processen er nemheden ved at ”browse”, må vi her nævne det mest indlysende – at kunne besøge og få adgang til en hel butik gennem en smartphones rækkevidde. Kunderne kan “fysisk” bevæge sig rundt i butikken og “prøve” en bred vifte af produkter (tøj for eksempel). Virtuelle butikker forbedres løbende ved at udvikle værktøjer til kunder, til at måle forskellige størrelser af produkter, for at være i stand til at træffe præcise beslutninger. I sidste ende skal denne proces hjælpe forbrugerne med at træffe beslutninger og ikke belemre dem.

Virtuelle Showroom giver kunderne en følelse af kontrol over købsprocessen og reducerer deres stressniveau fra ”købers anger”. Det forsøger at overbevise kunderne om, at de ikke køber ren luft, at der stadig er noget håndgribeligt, noget ægte, og dermed give dem den “rigtige prøve” følelse.

Det giver kunderne den tryghed, de har brug for. En personlig tilgang, eksperimenterende, wow-faktor, visualisering, og muligheden for at prøve tingene, før de køber. Det tager det allerbedste fra både online butikker og ”rigtige” butikker og skaber en mulighed for detailhandlere for at øge salget og reducere omkostningerne på samme tid.

Ønsker du at komme i gang?

Virtuelle Showroom er et godt eksempel på at udvikle din virksomhed med digitale værktøjer. Alibaba, Amazon, Bentley, IKEA, L’Oreal, Porsche, Shopify, Tesla – disse er kun et par navne på virksomheder, der besluttede at udforske virtuel og augmented reality som redskaber til at udvikle deres forretning.

Fordi de udmærket ved, at VR / AR ikke længere er en trend – Det er en nødvendighed.

Hvis du overvejer at hoppe med på denne tendens, er dette det rigtige tidspunkt at gøre det på. Statistikker viser, at i 2021 vil 72,9% af al e-handel være på mobil.

Der er et væld af værktøjer, der kan hjælpe dig med at opbygge dine drømmes virtuelle showroom, men husk, at dette værktøj er stadig nyt på markedet. Hvis du seriøst overvejer at lave en virtuel butik til dit brand, anbefaler vi at søge rådgivning og ekspertise fra fagfolk. Da metoden er meget ny, er der stadig fejl, og aspekter af funktionalitet der mangler. Baseret på markedet i dag, er der næsten ingen værktøjer til at opbygge, tilpasse og udvikle et virtuelt showroom fuldt ud, som du kunne ønske det. Der er desuden rapporteret om fejl, der påvirker mobilbrugen af nogle af dem.

Hos nSales beskæftiger vi os professionelt med dette marked og har mange års erfaring inden for appudvikling og e-handelsløsninger. At sikre apps og virtuelle butikker af høj kvalitet til vores kunder er vores vigtigste mål. Vi kommunikerer tæt med vores kunder, for at afgøre, hvordan vi bedst tilpasser det virtuelle showroom til deres brand og deres kundekreds.

Hvis du er nysgerrig efter, hvordan vi har hjulpet andre virksomheder med at opbygge deres virtuelle showrooms og apps, er du velkommen til at tjekke vores kundecases.

Vi ringer dig op om lidt

– bare indtast dit telefon nr og e-mail adresse